Ðáéäéêüò óôáèìüò Ðáé÷íéäïýðïëç Åðéêïéíùíßá ìå Ðáé÷íéäïýðïëç
Get Adobe Flash player

Πηνελόπη Ρότσου
Μέλος Συλλόγου Επιστημόνων
Λογοπαθολόγων - Λογοθεραπευτών
Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ)


Φυσιολογική Ανάπτυξη του Λόγου
Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και επομένως ο λόγος του αναπτύσσεται με διαφορετικό τρόπο και ρυθμό. Τα παρακάτω στάδια ανάπτυξης του λόγου είναι βασισμένα στο μέσο όρο. Οι αποκλίσεις επιτρέπονται και δεν είναι απαραίτητα ανησυχητικές. Καλό θα ήταν, όμως, αν διακρίνετε κάτι που σας ανησυχεί και αποκλίνει της φυσιολογικής ανάπτυξης του λόγου, να απευθυνθείτε σε ειδικό.

Έως 6 μηνών

•    Στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή του ήχου.
•    Αντιδρά σε ήχους.
•    Παράγει διάφορους ήχους χωρίς νόημα.
•    Παρατηρεί τις εκφράσεις του προσώπου σας.
•    Χαμογελάει όταν του μιλάνε.
•    Χρησιμοποιεί τους ήχους /p/, /b/, /m/ όταν μουρμουρίζει.

Έως 1 έτους

  • Χρησιμοποιεί τις πρώτες του λέξεις με νόημα. Αυτές οι λέξεις είναι επαναλαμβανόμενες συλλαβές, π.χ. μαμά, μπαμπάς, γιαγιά.
  • Καταλαβαίνει απλές οδηγίες, π.χ. πάρε τη μπάλα.
  • Όταν ακούει το όνομά του, ανταποκρίνεται.
  • Κατανοεί απλές λέξεις (γύρω στις 50) και αναγνωρίζει απλά καθημερινά αντικείμενα (π.χ. μπάλα, γάλα, παπούτσι)
  • Αρχίζει σταδιακά να κάνει χειρονομίες για να επικοινωνήσει, π.χ. κάνει “αντίο”, χτυπάει παλαμάκια, δείχνει αυτό που θέλει, στέλνει φιλί.
  • Εστιάζει καλύτερα σε αντικείμενα.
  • Αναγνωρίζει τα μέλη της οικογένειας.
  • Στις συλλαβές που παράγει εμφανίζονται σταδιακά οι ήχοι /p/, /b/, /m/, δηλαδή ήχοι που παράγονται με τα χείλη και μπορεί εύκολα να τους δει και να τους μιμηθεί.

Έως 2 ετών

o    Καταλαβαίνει απλές οδηγίες, απλές προτάσεις (έως 18 μηνών) και πιο σύνθετες εντολές (έως 2 ετών) π.χ. Πάρε τη μπάλα και πήγαινέ τη στον μπαμπά.
o    Εμπλουτίζει το λεξιλόγιό του και κάθε μέρα λέει καινούριες λέξεις, απλές στην αρχή (έως 18 μηνών) π.χ. γάτα, μπάλα ίσως και τρισύλλαβες αργότερα, τις οποίες βέβαια απλοποιεί, π.χ. η λέξη “ποτήρι” γίνεται “τήλι”.
o     Κατονομάζει οικεία αντικείμενα και έως την ηλικία των 2 ετών χρησιμοποιεί ένα λεξιλόγιο περίπου 50 λέξεων.
o    Το αντιληπτικό του λεξιλόγιο αποτελείται από 300 ή και περισσότερες λέξεις.
o    Καθώς κλείνει το δεύτερο έτος της ζωής του, το παιδί σας χρησιμοποιεί απλά ρήματα π.χ. πάω, έλα και δημιουργεί απλές φράσεις των 2-3 λέξεων χωρίς πάντα σωστή σύνταξη, π.χ. Μπαμπάς πάει.
o    Λέει το όνομά του.
o    Ξεχωρίζει τις προσωπικές αντωνυμίες “εγώ – εσύ” και τις χρησιμοποιεί στις φράσεις του.

Έως 3 ετών

  • Κάνει προτάσεις 3-4 λέξεων (υποκείμενο-ρήμα-αντικείμενο).
  • Κάνει απλές ερωτήσεις με 1-2 λέξεις.
  • Απαντά σε ερωτήσεις
  • Το λεξιλόγιό του έχει εμπλουτιστεί.
  • Έχει παθητικό λεξιλόγιο από 500 έως 900 λέξεις.
  • Το εκφραστικό του λεξιλόγιο εκτείνεται έως τις 250 λέξεις ή και περισσότερο.
  • Ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους.
  • Κατονομάζει εικόνες σε βιβλία.
  • Αναγνωρίζει διάφορα μέρη του σώματος.
  • Χρησιμοποιεί δισύλλαβες και τρισύλλαβες λέξεις, τις οποίες πιθανόν απλοποιεί, δηλαδή π.χ. η λέξη “ποτήρι” γίνεται “τήλι”.
  • Καταλαβαίνει ιστορίες και παρακολουθεί παραμύθια
  • Ο λόγος είναι 50 -70% καταληπτός.

Έως 4 ετών

  • Έχει ένα παθητικό λεξιλόγιο από 1200 έως 2000 λέξεις.
  • Παράγει από 800 έως 1500 λέξεις.
  • Οι ήχοι που παράγει είναι πιο σωστοί και οι λέξεις εκφέρονται πιο ολοκληρωμένα.
  • Ο λόγος του είναι κατανοητός από τρίτους κατά 80%.
  • Χρησιμοποιεί άρθρα, αντωνυμίες, προθέσεις.
  • Οι προτάσεις του είναι πιο σύνθετες, αποτελούνται από 5-6 λέξεις και καθημερινά χρησιμοποιεί όλο και καινούριες λέξεις.
  • Χρησιμοποιεί ρηματικούς χρόνους, επιρρήματα, πληθυντικό αριθμό, πτώσεις ουσιαστικών και επιθέτων. Η δομή του λόγου του σε γραμματικό / συντακτικό επίπεδο βελτιώνεται.
  • Διηγείται τις εμπειρίες του, π.χ. πώς τα πέρασε στο σχολείο.
  • Ρωτάει και απαντάει σε ερωτήσεις  “Ποιος”  “Πού”  “Γιατί”  “Τι”.
  • Αντιλαμβάνεται το παρελθόν και το μέλλον.

Έως 6 ετών

•    Κάνει πολλές ερωτήσεις, π.χ. “Τι είναι αυτό;” “Γιατί το κάνεις αυτό;”
•    Ξεκαθαρίζει το “εγώ-εσύ”, “δικό μου-δικό σου”.
•    Έως το 5ο έτος έχει ένα παθητικό λεξιλόγιο των 2800 λέξεων, ενώ μέχρι τα 6 αντιλαμβάνεται 13000 λέξεις.
•    Εμπλουτίζει το λεξιλόγιό του μαθαίνοντας καινούριες λέξεις και αφηρημένες έννοιες. Το εκφραστικό του λεξιλόγιο έως το 5ο έτος της ηλικίας του ανέρχεται στις 2000 λέξεις, ενώ έως το 6ο έτος της ηλικίας το λεξιλόγιο έχει αυξηθεί.
•    Οι λέξεις, που χρησιμοποιεί, είναι πολυσύλλαβες και οι προτάσεις του αποτελούνται από 4 έως 8 λέξεις.
•    Χρησιμοποιεί σωστά προθέσεις, αντωνυμίες, επιρρήματα.
•    Χρησιμοποιεί σωστά γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες.
•    Ο λόγος του είναι πλήρως κατανοητός από τρίτους.
•    Μπορεί να αφηγηθεί με λεπτομέρειες μια ιστορία.
•    Έως την ηλικία των 5 ετών η άρθρωση όλων των ήχων είναι ακριβής.
•    Έως την ηλικία των 6 ετών μπορεί να αριθμεί μηχανικά έως το 30 και να λέει τις ημέρες της εβδομάδας.

Πηνελόπη Ρότσου
Μέλος Συλλόγου Επιστημόνων
Λογοπαθολόγων - Λογοθεραπευτών
Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ)


Πότε πάει κανείς στον ειδικό;

  • Όταν μέχρι την ηλικία των 3 ετών το παιδί δεν έχει εκφραστικό (προφορικό) λόγο, ενώ η ακοή του είναι φυσιολογική και ενώ δεν παρατηρείται κάποια άλλη παθολογική αιτία ή αναπτυξιακή διαταραχή που να δικαιολογεί αυτή την καθυστέρηση.
  • Όταν, αφού ολοκληρωθεί το 4ο έτος της ηλικίας του, το παιδί εξακολουθεί να παρουσιάζει απλοποιήσεις στην εκφορά διάφορων λέξεων ή όταν παρατηρείται διαταραχή στην άρθρωση ορισμένων ήχων (π.χ. αντί για “κότα” να λέει “τότα”, αντί για “δόντι” να λέει “βόντι”, κ.λπ.). Λάβετε υπόψη σας ότι μέχρι το παιδί να πάει δημοτικό, πρέπει η άρθρωση όλων των ήχων να είναι σωστή, καθώς διαφορετικά η εικόνα του προφορικού του λόγου θα αντικατοπτρίζεται στον γραπτό του λόγο.
  • Όταν το παιδί εμφανίζει κάποιες δυσκολίες στην κίνηση των αρθρωτών (γλώσσα, χείλια, υπερώα, κ.λπ.) ή όταν παρατηρούνται διαταραχές άρθρωσης οι οποίες οφείλονται σε οργανικούς παράγοντες, π.χ. σχιστίες.
  • Όταν το παιδί παρουσιάζει μπλοκαρίσματα στην ομιλία του, όταν επαναλαμβάνει φωνήματα, συλλαβές, λέξεις (συμπτώματα τραυλισμού).
  • Όταν έχει διαγνωσθεί νοητική υστέρηση, απώλεια ακοής ή κάποια αναπτυξιακή διαταραχή.
  • Όταν από μικρή ηλικία δεν ανταποκρίνεται σε εντολές, δεν κάνει καλή βλεμματική επαφή, δεν επικοινωνεί με τους γύρω του, κάνει στερεότυπες κινήσεις.
  • Όταν δεν μπορεί ή δυσκολεύεται να ανακαλέσει λέξεις για να περιγράψει και να αφηγηθεί καταστάσεις ή γεγονότα.
  • Όταν η δομή του λόγου του σε επίπεδο γραμματικής και συντακτικού είναι ελλιπής. Π.χ. δεν χρησιμοποιεί άρθρα, προθέσεις, σωστούς ρηματικούς ή χρονικούς τύπους, πτώσεις. Συνήθως σε αυτές τις δυσκολίες συνυπάρχουν και δυσκολίες σε φωνολογικό επίπεδο καθώς και στην ανάκληση των λέξεων, που αναφέραμε προηγουμένως.


Πηνελόπη Ρότσου
Μέλος Συλλόγου Επιστημόνων
Λογοπαθολόγων - Λογοθεραπευτών
Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ)


Πλεονεκτήματα έγκαιρης διάγνωσης

Όσο πιο νωρίς γίνει η διάγνωση, τόσο πιο νωρίς θα ξεκινήσει η θεραπεία. Έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες να είναι αποτελεσματική.
Το προτιμότερο είναι να ξεκινά η θεραπεία πριν πάει το παιδί σχολείο. Το βασικό πλεονέκτημα της έγκαιρης διάγνωσης, τόσο για τον ειδικό όσο και για το παιδί, είναι ότι δε θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει δευτερογενή προβλήματα, δηλαδή προβλήματα που θα προκύψουν από την αρχική διαταραχή ομιλίας / λόγου (π.χ. μαθησιακές δυσκολίες, κοινωνική απομόνωση, κ.λπ.)


Μην ξεχνάτε: Η αποτελεσματικότητα της θεραπείας εξαρτάται από την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση


Πηνελόπη Ρότσου
Μέλος Συλλόγου Επιστημόνων
Λογοπαθολόγων - Λογοθεραπευτών
Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ)

ΑΡΧΙΚΗΟ ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ Created 2012 ® by Παιχνιδούπολη